درس 14 نظارت همگانى کلاس دوم

دروس دین و زندگی متوسطه دوم

درس 14 نظارت همگانى کلاس دوم


 درس    14                نظارت همگانى       کلاس  دوم

آيا تاكنون با كشتى سفر كرده ايد؟

در روزگاران قديم كه دريانوردان با كشتى هاى بادبانى پهنه ى درياها و اقيانوس ها را مى پيمودند، با حوادث دلهره آور و خاطره انگيزى روبه رو مى شدند. حركت با چند قطعه چوب بر دريايى كه كرانه هاى آن ناپيداست، ساكنان كشتى را به هم نزديك مى كرد. آنان در هنگام خطر حس مى كردند كه چقدر سرنوشتشان به يكديگر گره خورده است! يا با هم نجات خواهند يافت و يا با هم در دريا فرو مى روند!

روزى رسول خدا  صَلَّ ىاللّهُ عَلَيه وآلِه  به يارانش فرمود:

«مردم یک جامعه مانند سرنشينان كشتى اند. اگر كسى جايى را كه نشسته، به بهانه ى اين كه جاى خودش است، سوراخ كند، نه تنها خودش بلكه همه را غرق خواهد كرد.»

رسول خدا (ص) از بيان اين مثال چه هدفى داشته اند؟

چه شباهتى بين سرنشينان كشتى و مردم يك جامعه است؟

چه مسئوليت مشتركى بر عهده ى هريك از افراد جامعه مى باشد؟

آيات شريفه ی زير را به دقت و زيبا قرائت کنيد.

اَعوذُ باللِّٰه مِنَ الشَّيۡطانِ الرَّجيمِ

بِسۡمِ اللِّٰه الرَّحۡمٰنِ الرَّحيمِ

وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ وَاذْكُرُواْ نِعْمَةَ اللّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنتُمْ أَعْدَاء فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ

وهمگى به ريسمان خدا چنگ زنيد وپراكنده نشويد ونعمت خدا را بر خود ياد كنيد، آنگاه كه دشمنان يكديگر بوديد، پس خداوند ميان دلهايتان الفت انداخت

فَاَصۡبَحۡتُمۡ بِنعۡمَته ی اخۡوانًا           تا به لطف او با يكديگر برادر شديد

وَ كُنۡتُمۡ عَلیٰ شَفا حُفۡرَة مِنَ النّا ر      و بر كنار پرتگاه آتش بوديد

فَا نۡقَذَكُمۡ مِنۡها                             كه شما را از آن رهانيد

كَذِٰلكَ يُبَيّنُ اللّٰهُ لَكُمۡ ءاياِته ی           اي نگونه خدا آيات خود را روش بيان می کند

لَعَلَّكُمۡ تَهۡتَدو ن                           تا اين که هدايت شويد

آل عمران، ١٠٣   

(امرجامعه اسلامی به همبستگی اجتماعی و نظارت همگانی دارد)

 

وَلْتَكُن مِّنكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَأُوْلَـئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ

  و از ميان شما بايد گروهى باشند كه ديگران را به خير دعوت نمايند و امربه معروف ونهى از منكر كنند و آنها همان رستگارانند.

  آل عمران، ١٠٤

(امرجامعه اسلامی به همبستگی اجتماعی و نظارت همگانی دارد)

 

وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاء بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاَةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَيُطِيعُونَ اللّهَ وَرَسُولَهُ أُوْلَـئِكَ سَيَرْحَمُهُمُ اللّهُ إِنَّ اللّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ

مردان وزنان با ايمان، يار وياور واولياى يكديگرند، به معروف خوبى‏ها فرمان مى‏دهند و از منكرات و بدى‏ها منكرات نهى مى‏كنند، نماز بر پاى داشته، زكات مى‏پردازند و از خداوند و پيامبرش پيروى مى‏كنند. بزودى خداوند آنان را مشمول رحمت خويش قرار خواهد داد. همانا خداوند، تواناى غالب و حكيم است.

    توبه، ٧١

(سرپرستی نسبت به یکدیگر عامل مسئولیت افراد جامعه ی اسلامی در برابر هم)

 

كُنتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللّهِ

 شما بهترين امّتى هستيد كه براى مردم ظاهر وگزيده شده‏ايد. به خوبى‏ها فرمان مى‏دهيد و از بدى‏ها و زشتى‏ها، نهى مى‏كنيد و به خدا ايمان داريد.

 آل عمران، ١١٠

(ایمان بخدا و انجام وظیفه ی امر به معروف و نهی ازمنکرشرط نمونه و بهترین امت بودن جامعه اسلامی )

به کمک عبارات زير، ترجمه ی آيات را تکميل کنيد.

اِعۡتَصِموا:چنگ زنيد، تمسک جوييد

 اَ لَّفَ: الفت ايجاد كرد                    يُبَيِّنُ: روشن می كند

 لاتَفَرَّقوا: پراکنده نشويد                  اَوۡلِياء: جمع وَلیّ: سرپرستان

يُطيعونَ: اطاعت می کنند                سَيَرۡحَمُهُمۡ: سَ + يَرۡحَمُ + هُمۡ: به زودی رحمت می آورد برای آن ها           اُخۡرِجَتۡ: پديدار شده است خَيۡر: بهترين

 

هدف واحد و مسئوليت مشترک

 

قبل از تدبر در آيات و برای درک عميق تر آن ها، به سراغ سخن رسول خدا (ص) می رويم که جامعه ی اسلامی را به کشتی تشبيه کرده است تا بدانيم که اين دو از چه جهاتی با هم شباهت دارند.

سرنوشت سرنشينان يک کشتی که در حال گذر از درياها و اقيانوس هاست، در امور زير به هم پيوند خورده و مسئوليت مشترکی دارند:

اهداف مشترک مردم در مثال کشتی حدیث رسول خدا(ص) چیست؟

1- همه ی آن ها با يک وسيله و به سمت يک هدف حرکت می کنند.

2-  هيچ يک از ساکنان کشتی نمی تواند به ميل خود و بدون توجه به ديگران جهت حرکت کشتی را تغيير دهد.

 3- کشتی هم نمی تواند در آنِ واحد چند جهت متفاوت را دنبال کند.

 4- حفظ امنيت و سلامت کشتی برای رسيدن به مقصد بر عهد هی هم هی افراد است.

 5- اختصاصی بودن جا و برخی وسايل ديگر اين حق را به کسی نمی دهد که هر طوری که ميل دارد از آن ها استفاده کند.

 6- حالات روحی و اخلاقی افراد مانند ترس يا شجاعت، ن ااميدی يا اميدواری افراد در لحظه های خطر بر ديگران تأثير دارد و سرنوشت همه ی ساکنان را تغيير می دهد.

7-  سپردن هدايت کشتی به ناخدای خبره و وظيفه شناس و کمک به او بهترين راه رسيدن کشتی به مقصد است.

مقایسه      

با توجه به مشابهت جامعه اسلامى با كشتى، به سؤا لهاى زير پاسخ دهيد:

1-   آيا هر فردى مى تواند به ميل خود مقصدى براى كشتى اجتماع تعيين كند؟

افراد جامعه نمی توانند هدف های مخالف هم داشته باشند زیرا هر کس جامعه و امکانات آن را به سمتی می برد و در پایان ، نتیجه ای به دست نمی آید و امکانات هم از دست می رود. البته جامعه می تواند چند هدف که در یک جهت و تکمیل کننده ی هم باشند ، داشته باشد.

2-           آيا هر فردى به بهانه ى استقلال در مسائل شخصى، مى تواند بگويد «من هرطور كه ميل دارم زندگى مى كنم و انتخا ب هاى من ارتباطى به ديگران ندارد»؟

خیر، چنین استقلالی در جامعه امکان پذیر نیست . حتی کارهای شخصی افراد هم در جامعه تاثیر دارد، مثلا کسی که با لباس نامناسب از منزل بیرون می آید، بر روحیه ی د یگران تاثیر می گذارد. حتی اگر کسی در منزل خود به کاری خوب یا بد اشتغال داشته باشد، می تواند بر جامعه اثر بگذارد، مثلا شخصی که در منزل ، عبادت خدا را با اخلاص و حضور قلب به جا آورد و یاد خدا را تمرین می کند، در بیرون از خانه و در ارتباط با مردم نیز یاد او را فراموش نمی کند.کسی که فرزند خود را خوب یا بد تربیت می کند یا با همسرش رابطه ی خوب یا بد دارد، به صورت های گوناگون در جامعه اثر می گذارد . وبه هنجارها یا ناهنجاری های اجتماعی کمک می کند.

 3-   آيا هر كس به بهانه ى نفع شخصى مى تواند بگويد « من برای رفاه و سعادت

 خود تلاش مى كنم و كارى به ديگران ندارم »؟اي

خیر، سعادت و رفاه جامعه کاملا به یکدیگر گره خورده است . هر کس به همان میزان که از جامعه بهره می برد، باید به آن خدمت کند . علاوه بر این وجدان اخلاقی آدمی نمی پذیرد که خود در رفاه و آسایش باشد ولی همنوعانش در سختی و نابسامانی به سر برند. انسان با وجدان از رنج و ناراحتی دیگران رنج می برد و رفاه شخصی برایش معنا ندارد.

سه

3-  ارتباط و تأثيرگذارى اعضاى جامعه بر هم عميق تر است يا سرنشينان يك كشتى؟

ارتباط و پیوند اعضای جامعه عمیق تر از سر نشینان یک کشتی است زیرا سر نشینان کشتی به صورت اتفاقی ، با هم جمع شده اند و فقط مقصدشان در سفر یکسان است ولی اعضای جامعه ی اسلامی از جهات مختلف با هم پیوند دارند که مهمترین آن ها هدف اصلی زندگی و اشتراک در نیازهای گوناگون اجتماعی است . علاوه بر این، در یک زندگی طولانی مدت اجتماعی ، اخلاق، آداب و رسوم و فرهنگ پدید می آید که این فرهنگ بر هر یک از افراد تاثیر می گذارد.

اکنون که علت تشبيه جامعه ی اسلامی به کشتی را دريافتيم، به سراغ آيات قرآن کريم می رويم تا پيام های آن را به دست آوريم.

 

پیام آیات

 

با تدبر در آيات ابتداى درس پيا مهاى زير را تكميل كنيد و مشخص نماييد كه هر پيام از كدام آيه به دست آمده است.

رديف                            پيام آيات                     سوره/آيه

١ -عامل اصلی وحدت جامعه ی اسلامی چنگ زدن به ریسمان الهی یعنی قبول فرمانهای او است.             آل عمران  103

٢- افراد جامعه ی اسلامی مسئول رفتارهای يکديگرند زيرا خداوند آن ها راسرپرستان یکدیگرقرار داده است.   توبه 71

٣- برای انجام اين مسئوليت بايد يکديگر را دعوت به   خیر نمايند.  آل عمران 104

٤- هم چنين، برای انجام اين مسئوليت بايد يکديگر را امربه معروف کنند.

آل عمران 104

٥ -درصورتی جامعه اسلامی يک جامعه ی نمونه می شود که به خدا ایمان  داشته باشند ووظیفه ی امر به معروف و نهی از منکر کنند.  آل عمران 110

٦- با انجام اين مسئوليت هاست که کشتی جامع هی اسلامیبه فلاح و رستگاری می رسد.    آل عمران 110

٧- يکی از عواملی که سبب می شود جامعه ی اسلامی از رحمت خداوند دور شود، ترک امر به معروف و نهی از منکر است.    توبه 71

اکنون که پيام های آيات را به دست آورديم، به کمک سخنان پيشوايان بزرگوار، به تبيين مسئوليت های زير می پردازيم.

مسئولیتهای مسلمانان با توجه به سخنان پیشوایان بزرگوار چیست؟

۱- دعوت يک ديگر به خير و نيكی.

۲ -امر به معروف و نهی از منكر.

دعوت به خير و نيكی

چرا دعوت به خير و نيكی قبل از امر به معروف است.؟ اين( زیرا دعوت برای آشنايی و تشويق و ترغيب ديگران به خوبی هاست تا ميدان بر بدی ها تنگ شود و تمايل به سوی آن ها كاهش يابد. اين دعوت، هم سلامت جامعه را دوام می بخشد و هم به تعالی آن كمک می كند و هم به عنوان پيش گيری، مانع گسترش گناه می شود و نياز به درمان را كه همان وظيفه ی دوّم است، كم می كند. بهترين و مؤثرترين روش دعوت نيز روش عملی است؛) چنان که امام صادق (ع) می فرمايد:

امام صادق (ع) در باره دعوت به خیر و نیکی چه  می فرماید؟

(دعوت كننده ی مردم باشيد اما نه با زبان، بلكه با پارسايی، تلاش، نماز و نيكی، كه اين رفتارها خود دعوت كننده هستند. )

راستی كسی كه خود به خوبی ها عمل نمی كند، چگونه می تواند ديگران را دعوت نمايد؟

كسی كه خود تمايلی به خوبی ها ندارد، چگونه می تواند در ديگران ميل به آن ها را پديد آورد؟

مرتبه های بعدی دعوت به خير، دعوت با زبان و گفت و گو، با كتاب و مقاله، با شعر، تصوير، فيلم و مانند اين هاست.

امر به معروف و نهی از منكر

علت اهمیت امر به معروف و نهی ازمنکر را بنویسید؟

در احکام دين، به واجبات و مستحبات «معروف» و به محرّمات و مکروهات « مُنکر »گفته می شود.  ( با اين كه دعوت به خوبی ها و نيكی ها، گرايش به آن ها را در مردم افزايش می دهد و زمينه های گناه را كم می كند، امّا همواره افرادی هستند كه از فرمان های الهی سرپيچی می كنند و مرتكب گناه می شوند؛ يعنی واجبات را ترک می کنند و محرمات را انجام می دهند. به علت ارتباط و پيوند عميق ميان انسان ها و تأثيرپذيری فراوانی كه از يكديگر دارند، در صورتی كه در مقابل گناهكار اقدام مناسب نشود، رفتار او مانند يک بيماری مسری به ديگران سرايت می كند.

اين اقدام مناسب همان «نظارت همگانی » است که به صورت «امر به معروف و نهی از منكر »در جامعه ی اسلامی به اجرا درمی آيد. اين وظيفه آن چنان مهم و ارزشمند است كه امام حسين (ع) هدف از قيام و شهادت خود و يارانش را احيای آن دانست.)

حضرت علی (ع) در وصيت خود به امام حسن (ع)و امام حسين (ع)كه درواقع وصيتی  به همگان است،در باره ی امر به معروف و نهی از منکر چه می فرمايد:

امر به معروف و نهی از منكر را ترک نكنيد كه افراد شرور و بدكار جامعه بر شما مسلط می شوند و آن گاه هر چه دعا كنيد به اجابت نرسد. ۱

امام باقر (ع) در باره ی امر به معروف و نهی از منکر چه می فرمايد:

امر به معروف و نهی از منكر فريضه ی بزرگ الهی است كه هم هی واجبات با آن برپا می شود و به وسيله ی آن امنيت برقرار می گردد، كسب و كار مردم حلال و حقوق افراد تأمين می شود و در ساي هی آن آبادانی می آيد و از دشمنان انتقام گرفته می شود و كارها رو به راه می گردد.

قوم بنی اسرائيل، هم در زمان حضرت داود(ع) و هم در عصر حضرت عيسی (ع) راه نافرمانی از خدا را پيش گرفتند و چنان در گناه غرق شدند كه مورد لعن اين پيامبران بزرگ واقع شدند. امام صادق (ع) درباره ی آنان می فرمايد:

گروهی از اينان هرگز در كارهای گناهكاران شركت نداشتند امّا هنگامی كه آن ها را ملاقات می كردند، به روی آن ها می خنديدند و با آنان مأنوس می شدند.

از طرف ديگر، اگر كسانی امر به معروف و نهی از منكر را انجام دهند، در خير و خوبی های جامعه شريک می شوند و خداوند به خاطر آن خوبی ها هم به آنان پاداش می دهد.

رسول خدا (ص) در باره ی امر به معروف و نهی از منکر چه می فرمايد:

هر كس به كار نيكی امر يا از كار بدی بازدارد يا مردم را به خير راهنمايی كند يا به نحوی موجبات تشويق آن ها را فراهم سازد، در آن عمل خير سهيم و شريک است و همچنين، هر كس امر به كار بد كند يا ديگران را بدان راهنمايی و تشويق نمايد، او نيز در آن بدی شريک است.

اهميت اين وظيفه تا آن جاست كه امام علی (ع) می فرمايد:

حضرت علی (ع) در باره ی اهمیت امر به معروف و نهی از منکر چه می فرماید؟

تمام كارهای نيک، حتی جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهی از منكر چون قطر هی آبی است در برابر دريای پهناور.

تطبیق   

برخى از افراد وقتى مرتكب گناهى مى شوند و ديگران به آن ها تذكرمى دهند،  اين را دخالت در حوز هى زندگى خود مى شمرند و سلب آزادى خود تلقى مى كنند. اين ديدگاه را با آيات و روايات، به خصوص با مثال كشتى مقايسه كنيد و نتيجه گيرى نماييد.

احكام امر به معروف و نهی از منكر

اين احکام عبارتند از:

الف-  شرايط انجام امر به معروف و نهی از منكررا بنویسید؟

كسی كه می خواهد امر به معروف و نهی از منكر كند، بايد:

۱ -بداند چيزی را كه شخص ترک كرده و انجام نداده، از واجبات است و يا آنچه را انجام داده، از محرمات است.

۲- بداند كه شخص گناهكار تصميم دارد گناه خود را ادامه دهد. پس اگر نداند يا گمان كند يا احتمال بدهد كه تكرار نمی كند، امر به معروف يا نهی از منكر واجب نيست.

۳- احتمال بدهد که فلان روش برای امر و نهی او مؤثر واقع می شود و اگر بداند كه با تغيير روش، امر و نهی او مؤثر واقع می شود، بايد سعی كند روش خود را تغيير دهد تا امر به معروف و نهی از منكر دارای تأثير باشد. مثلاً اگر توضيح دادن مؤثر نبود، می توان روش را عوض کرد. مثلاً کتاب مناسب معرفی کرد يا از فردی که با اطلاع تر است کمک گرفت.

۴ -بداند كه در امر و نهی او مفسده ای نيست. پس اگر بداند يا احتمال بدهد كه از اين طريق امر و نهی او ضرر جانی يا آبرويی يا مالی قابل توجه دارد، بايد روش ديگری پيش گيرد.

توجه: اگر انجام يک معروف يا ترک يک منكر از اموری باشد كه خداوند به آن اهميت زياد می دهد،مثل اصول دين يا مذهب و حفظ قرآن کريم يا احكام ضروری دين، بايد اهميت آن را جدّی تلقی كنيم و خطرات آن را تحمّل کنيم و ضررهای آن را بپذيريم. امام حسين  عليه السلا م  و يارانش برای حفظ اسلام و ازبين بردن

ظلم و فساد بنی اميه جان خود را فدا كردند و آن مصيبت بزرگ را تحمّل نمودند.

ب  مراحل امر به معروف و نهی از منكر را بیان کنید؟

مرحله ی اوّل: با شخص گناهكار طوری رفتار شود كه بفهمد اين رفتار به خاطر گناه او بوده است؛ مانند اين كه از او روی بگردانيم يا به او اخم كنيم.

مرحله ی دوم: با زبان، او را امر يا نهی كنيم و اگر احتمال می دهيم با موعظه و نصيحت از گناه دست برمی دارد، لازم است به همين اكتفا كنيم. در موعظه و نصيحت می توان از شيوه های مختلف تربيتی و استدلال و منطق بهره برد تا ميزان تأثيرگذاری افزايش يابد و شخصِ گناهكار به عواقب و نتايج عمل خود بهتر پی ببرد.

مرحله ی سوم: او را از انجام حرام بازداريم يا به واجب وادار كنيم. اين مرحله برای زمانی است كه بدانيم راه ديگری وجود ندارد. البته انجام اين مرحله در جامعه، در حوز هی مسئوليت های حاكم اسلامی و مشروط به اجازه ی اوست.

ج-  توصيه های مؤثر در امر به معروف و نهی از منكر

چرا انتخاب روش های درست برای انجام امر به معروف و نهی از منكر بسيار مهم است.؟( زيرا اگر اين وظيفه به روش درست انجام نگيرد، نتيجه ی معكوس دارد به طوری که گاهی سبب می شود فرد گناهکار بر گناه خود اصرار بورزد و اخوتّ اسلامی از بين برود؛) از اين رو، امام خمينی  رحمةالله عليه  توصيه می كند كه:

كسی كه امر به معروف و نهی از منكر می كند، موظف است:

از  توصيه های مؤثر در امر به معروف و نهی از منكرچند مورد بنویسید؟

۱ -در انجام آن، مرتكب گناهی  مانند دروغ، توهين و تحقير  نشود.

۲- مانند طبيبی مهربان رفتار كند.

۳ -مصلحت مخاطب را رعايت كند.

۴ -از خود خواهی و خودستايی بپرهيزد.

۵ - قصدش تنها رضای خدا باشد.

۶-  خود را منزّه ازگناه و برتر از گناهكار نبيند.

۷ -اگر بداند و يا احتمال دهد كه امر به معروف و نهی از منكر با تكرار، مؤثر واقع می شود، بايد . آن را تكرار كند

با توجه به گسترش روابط اجتماعی و پيدايش رسانه های جديد مانند روزنامه ها، مجلات، سينما، راديو و تلويزيون، از همه ی اين رسانه ها برای دعوت به خير و امر به معروف و نهی از منكر كه جنبه ی اجتماعی و عمومی دارند، بايد كمک گرفت. در استفاده از رسانه ها نيز بايد شرايط و مراحلی كه ذكرشد، به صورت دقيق رعايت شود تا حقوق، احترام و آبروی افراد حفظ گردد و امر به معروف و نهی ازمنكر نتيجه بخش باشد.

بیشتر بدانیم

آيا می دانيد هدف اصلی نهضت حسينی چه بود؟

روزی كه امام حسين (ع) تصميم گرفت برای قيام عليه يزيديان مدينه را به سوی مكه ترک كند، كنار قبر جدش رسول خدا (ص) آمد و با خدا نيايش کرد و گفت:

خدايا! اين قبر پيامبر تو محمد (ص) است، و من فرزند دختر پيامبر تواَم.

آن چه برای من پيش آمده است، تو از آن آگاهی؛ خدايا من دوستدار خوبی ها و بيزاراز بدی ها هستم.

سپس وصيتی نوشت و به برادرش محمد حنفيه داد. در اين وصيت نامه فرمود:

انگيزه ی نهضت و انقلاب من، هویٰ و هوس و تمايلات شخصی نيست، هدف من

فساد و ستمگری نيست، بلكه هدف من اصلاح اوضاع نابسامان امّت جدّم پيامبر (ص)است.هدف من امر به معروف و نهی از منكر است.

ما نيز در زيارت وارث شهادت می دهيم:

اَشۡهَدُ اَ نَّكَ قَدۡ اَقَمۡتَ الصَّلاةَ وَ ءاتَيۡتَ الزَّكاةَ وَ اَمَرۡتَ بالۡمَعۡروفِ وَ نَهَيۡتَ عَنِ الۡمُنۡكَر.

به راستی كه او شهيد امر به معروف و نهی از منكر است.

جلوه ی شجاعت و عزّت در امر به معروف و نهی از منكر

از روز هشتم محرم تا روز ورود خانواد هی امام حسين (ع) به مجلس يزيد را در خاطر مرور كنيد. حوادث غمباری را كه در اين مدت بر حضرت زينب (س) گذشته از نظر بگذرانيد. سپس فضای مرگبار مجلسی را كه ايشان به عنوان اسير در آن حاضر است، مجسّم كنيد و يزيد را كه اكنون رئيس يکی از قوی ترين حكومت ها در جهان است، با آن قساوت و ددمنشی بنگريد.

سپس برگرديد و قامت استوار زينب (س) را مشاهده كنيد و به كلام او گوش فرا دهيد که چگونه به رفتار مغرورانه ی يزيد پاسخ می دهد:

بسم الله الرحمن الرحيم. سپاس و ستايش برای خدای جهانيان است. درود خدا بر جدّم سالار پيامبران و خاندانش.

راست گفت خدای سبحان، آن جا كه فرمود:

سپس فرجام آنان كه مرتكب گناه شدند، بسی بدتر بود، زيرا آنان آيات خدا را. دروغ شمردند و به استهزاء آن پرداختند چه گمان كرده ای يزيد؟!

اين كه راه های زمين و آفاق آسمان را بر ما بستی و ما را بسان اسيران به اين سو و آن سو راندی، گمان می كنی كه نشانگر خواری ما نزد خدا و عزت و بزرگی تو نزد اوست؟

كبر ورزيدی، گردن فرازی كردی و به خود باليدی و شادمان گشتی از اين كه دنيا به تو روی آورده، كارها بر وفق مرادت شده و ملک ما و حكومت ما به سيطره ات درآمده است؟!

كجا با اين شتاب؟!

آهسته تر يزيد!

فراموش كرد های اين فرموده ی خداوند را كه:

آنان كه كفر ورزيدند، گمان نكنند كه مهلت ما به سود آن هاست. ما به آنان مهلت. و فرصت می دهيم تا بر گناهانشان بيفزايند و عذابی دردناک درانتظار آنان است ای فرزند آزاد شدگان كه بر آنان منّت گذاشته شد! آيا اين از عدالت است كه زنان و كنيزان تو در پرده باشند و دختران رسول خدا، اسير و آواره؟

حجاب آنان را بدری، روی آنان را بگشايی، دشمنان، آنان را از شهری به شهری ببرند و روستايی و شهری بدانها چشم بدوزند و از نزديک و دور و پست و شريف به تماشايشان بايستند در حالی كه نه از مردانشان سرپرستی مانده و نه از ياورانشان، مددكاری.

و چه توقع و انتظاری است از فرزندان آن جگرخواری  كه جگر پاكان را به دندان كشيده و گوشتش از خون شهيدان روييده است؟!

و چگونه در عداوت با ما شتاب نكندكسی كه به ما به چشم بغض و كينه و خشم ای كاش پدرانم بودند و از شادمانی  : و دشمنی می نگرد و بی هيچ حيا و پروايی می گويد و بی شرمانه بر لب و دندان اباعبدالله، سيد جوانان! فرياد می زدند: ای يزيد! دست مريزاد اهل بهشت، چوب می زند!

ای يزيد! چرا چنان نگويی و چنين نكنی؟!

تويی كه جراحت را به انتها رساندی و ريشه مان را بريدی و خون فرزندان محمد (ص) و ستارگان زمين از خاندان عبدالمطلب را به خاک ريختی و ياد پدرانت كردی و به گمانت آنان را فراخواندی.

پس به زودی به آنان می پيوندی و به عاقبت آنان دچار می شوی و آرزو می كنی كه ای كاش لال بودی و آنچه گفتی، نمی گفتی. و آرزو می كنی ای كاش فلج بودی و آنچه كردی، نمی كردی.

بارخدايا! حق ما را بستان و از ستمگران بر ما انتقام بكش و خشم و غضب را بر قاتلان ما و قاتلان حاميان ما جاری ساز.

قسم به خدا كه ای يزيد! تو پوست خود را دريدی و گوشت خود را بريدی و به زودی بر رسول خدا وارد می شوی با بار سنگينی از خون فرزندانش و هتک حرمت  همسر ابوسفيان بود که در جنگ احد بالای بدن حمزه، عموی پيامبر (ص) آمد، با خنجر بدنش را دريد و « هند » ، ٢ مادربزرگ يزيد تکه ای از جگرش را به دندان گرفت و جويد.

خاندان و بستگانش، در آن جا كه خداوند آشفتگی آنان را سامان می بخشد، خاطر پريشان آن ها را جمع می كند و حقّشان را می ستاند.

و گمان مبريد آنان كه در راه خدا كشته شدند، مرده اند، آنان زنده اند و در نزد » ۱«. خداوندشان روزی می خورند و تو را همين بس كه حاكم خداست. محمد (ص) دشمن توست و جبرئيل پشتيبان او. و به زودی آن كه سلطنت را برای تو آراست و تو را بر گردن مسلمانان سوار كرد، خواهد ديد كه ستمگران را چه عقوبت و جايگاه بدی است و خواهيد ديد كه كدام يک از شما جايگاه بدتری داريد و لشكر ناتوان تری.

و اگر چه روزگار، مرا با تو هم گفتار كرد ولی من همچنان تو را حقير می بينم و سرزنشت را لازم می شمرم و توبيخت را واجب می دانم.

ولی حيف كه چشم هايمان اشكبار است و سينه هايمان آتش دار.

در شگفتم! و بسيار در شگفتم از اين كه بزرگ زادگان حزب خدا به دست بردگان آزاد شده ی حزب شيطان، كشته شدند!؟

و از دستهای شماست كه خون ما می چكد و با دهان های شماست كه گوشت ما كنده می شود.

مگر نه اين كه گرگ ها بر گرد آن بدن های پاک و تابناک حلقه زده اند و كفتارها، آن ها را در خاک می غلتانند. اگر اكنون غنيمت تو هستيم، به زودی غرامت تو خواهيم شد. ۲ آن هنگام كه هيچ چيز جز اعمال خويش را با خود نخواهی داشت و خدايت به بندگان خويش ستم نمی كند و ملجأ و پناه من خداست وِ شكوِه گاِه من خداست.

پس هر مكری كه می توانی بساز و هر تلاشی كه می توانی بكن.

به خدا سوگند كه ريشه ی ياد ما را نمی توانی بخشكانی و وحی ما را نمی توانی بميرانی و دوره ی ما را نمی توانی به سر برسانی و ننگ اين حادثه را نيز نمی توانی از خود برانی.

عقلت منحرف و محدود است و ايام حكومتت كوتاه و معدود و جمعيتت پراكنده و مطرود. روزی خواهد رسيد كه منادی ندا خواهد كرد:

اَلا لَعۡنَةُ اللِّٰه عَلَی الظّاِلمين. ۱

پس حمد و سپاس از آنِ خدای جهانيان است كه برای اوّلمان سعادت و مغفرت رقم زد و برای آخرمان، شهادت و رحمت.

از خدا م یخواهيم كه ثوابشان را كامل كند و بر پاداششان بيفزايد و ما را جانشينان شايسته ی آنان قرار دهد؛ كه او با محبت و مهربان است و او برای ما كافی است و هم او بهترين پشتيبان ماست.

هود، ١٨

آگاه باشيد که لعنت خدا بر ستمکاران عالم است.

گام هفتم

حضور مسئولانه در جامعه

همان طور كه از سعادت و بهروزى خود لذت م ىبرم، كامرانى و خوشبختى ديگر انسان ها نيز برايم شيرين و شادى آور است. بنابراين براى رستگارى آنان نيز تلاش مى كنم و كارهاى زير را در برنامه ى روزانه ى خود قرار مى دهم:

1-  همواره ديگران را با روش هاى درست، به خصوص با انجام عمل نيك به نيكى ها دعوت كنم.

2-  در مقابل ترك واجبات و انجام محرمات احساس مسئوليت كرده، براى جلوگيرى از تكرار آن ها اقدام نمايم.

اندیشه و تحقیق     

۱- با تفکر در آيات درس، ثمرات امر به معروف و نهی از منکر را به دست آوريد.

٢ - كدام خيرها و خوبی هاست كه نياز به دعوت به آ نها را بي شتر احساس می كنيد؟

بهترين راه دعوت ديگران به كارهای خوب چيست؟ راه حل عملی شما كدام است؟

٣ - يكی از مصاديق كارهای خوب (معروف) در مدرسه، محله و شهر شما را كه ترک شده، نام ببريد و راه های پيشنهادی برای انجام دادن آن را بيان كنيد.

٤- يكی از مصاديق منكر را كه در مدرسه، محله يا شهرتان بي شتر مشاهده كرد هايد، نام ببريد و راه های عملی برای ترک آن را پيشنهاد دهيد.

٥- در رفتار ميان كشورها و ملتها،  به خصوص قدر تهای بزرگ با ساير كشورها چه منكرهايی مشاهده می كنيد؟

٦ - آيا می توان مبارزات ملت فلسطين را مصداقی از امر به معروف به حساب آورد؟

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



:: موضوعات مرتبط: دینی سال دوم، ،
نویسنده : محمد رضا تیموری
تاریخ : سه شنبه 9 دی 1393
زمان : 20:12


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.